“Onze sector moet innoveren en mee evolueren naar de wensen van de klant. We moeten mensen er van overtuigen om hun aankopen lokaal te doen en dat zo gemakkelijk mogelijk te maken.”
Al 18 jaar is Henk De Vlieger zelfstandig slager in hart en nieren, met een voorliefde voor kleinhandel. Slagerij Henk is intussen een gevestigde waarde in Mariakerke bij Gent. Samen met zijn vrouw Liesbet wil hij jongeren weer warm maken voor het slagersberoep, met respect voor verse voeding. Creativiteit is hun grote sterkte, 95% van hun producten is huisbereid met kwalitatieve basisproducten, en dat proef je.
Het beroep van slager staat al een tijd onder druk en daar wil Henk verandering in brengen. “Onze sector moet innoveren en mee evolueren naar de wensen van de klant. We moeten mensen er van overtuigen om hun aankopen lokaal te doen en dat zo gemakkelijk mogelijk te maken.”
Meattime
Als Henk eenmaal iets bereikt heeft, begint de ondernemingszin al snel opnieuw te kriebelen.
Een 5-tal jaar geleden ontstond bij hem de idee, onder andere naar aanleiding van een onderzoek door UNIZO, om een versbox te lanceren. Uit een UNIZO bevraging bleek immers dat klanten verwachten dat ook de kleinhandel, net als de supermarkten, ruimere openingsuren hanteert.
Na heel wat onderzoek en een testfase werd 1,5 jaar geleden ‘Meattime’ gelanceerd. Een uniek concept waarbij de slager een versbox met aparte lades bij zijn winkel plaatst en waar klanten hun bestelling, die ze eerst online hebben geplaatst, kunnen afhalen op een moment dat hen het best past. De box is geen vervanging van de fysieke winkel, maar een extra service voor drukbezette klanten die hetzij geen tijd hebben om in de winkel aan te schuiven, hetzij niet tijdens de openingsuren ter plaatse geraken. Een schot in de roos!
Versinnovatie met de versbox
“Het e-commerce verhaal ontwikkelt zich volop, ook in de voeding. Als zelfstandige versondernemers moeten ook wij daarop een antwoord bieden. Meattime, de culinaire webshop, speelt hier perfect op in. De klant kan heel gemakkelijk online zijn bestelling plaatsen, bij een aangesloten slager naar keuze. Hij kan zijn bestelling in vele gevallen de dag zelf nog afhalen op een uur naar keuze. We mikken met dit concept volop op het drukbezette publiek. Opvallend is dat de meeste bestellingen alsnog tijdens de openingsuren van de winkel worden opgehaald, maar dat mensen vooral appreciëren dat ze niet moeten aanschuiven en vooraf weten dat ze slechts 2 minuten nodig hebben om hun kwaliteitsvlees in huis te halen. Bij meattime staan efficiëntie en gemak voorop.”
Het systeem is heel eenvoudig en gebruiksvriendelijk. Na je online bestelling ontvang je een bevestiging en kort daarna een mail of sms met de code om jouw lade te openen.
De temperatuur in de box wordt continu gemonitord en blijft gegarandeerd onder de 6 graden.
Henk kan via het bijhorende softwaresysteem de temperatuur in alle boxen opvolgen en krijgt een alarm wanneer de temperatuur ergens hoger zou zijn dan 6 graden. Op die manier blijft de kwaliteit van het vlees steeds gewaarborgd.
Intussen heeft Henk al 3 meattime versboxen, eentje aan de slagerij in Mariakerke, een in Hansbeke en een aan het voetbalterrein in Mariakerke. Andere slagers met een meattime versbox vind je in Veurne, Gistel, Gullegem, Turnhout, Verviers en Varsenare. Het aantal aangesloten slagers bij meattime breidt volop uit. In principe kan elke slager aansluiten en een versbox met bijhorend softwaresysteem aankopen, belangrijke randvoorwaarde is dat er een fysieke winkel aan gekoppeld moet zijn. “Het is niet mijn bedoeling om te concurreren met de bestaande kleinhandelszaken in gemeenten in steden. In tegendeel, ik wil net aan die zaken een oplossing bieden om te innoveren en om de boot van de e-commerce niet te missen.”
Fishtime en verdere expansie
Naast meattime kwam onlangs ook fishtime op de markt. Dezelfde versbox, hetzelfde principe, maar een ander logo. “De idee om ook fishtime te lanceren, kwam omdat we in Mariakerke geen viswinkel hebben. Ik contacteerde vishandel De Vis in Gent en zorgde ervoor dat zijn visaanbod vanaf nu online besteld kan worden via fishtime en afgehaald kan worden via de versbox in Mariakerke.”
Vishandelaars kunnen vanaf nu dus aansluiten bij Fishtime, een versbox plaatsen en klanten online via het webplatform verse vis laten bestellen.
Henk zit niet stil en verwacht de komende maanden nog een sterke toename in het aantal versboxen. Ook cheesetime en freggietime werden al gelanceerd en er zit een samenwerking aan te komen met Nederland. Vanaf september wordt ook bakerytime op de markt gebracht. “Ik wil als ondernemer mijn focus verleggen en mij toeleggen op de verdere uitbouw van de versboxen, maar slager zal ik altijd blijven.”