Een box die gekoppeld is aan jouw webshop, voortdurend gemonitord wordt en waarin je 24/7 verse producten kan laten ophalen? Zoek niet verder, dat is de Versbox. We spraken met Henk De Vlieger, uitvinder van dienst, slager in hart en nieren en gepassioneerd voorstander van online verkoop.

Bron/Met dank aan: buurtsuper.be

Uitgelicht in buurtsuper.be - Versbox: vers, superhandig en 24/7 beschikbaar

buurtsuper versbox ternat 20230511-web-040 (1)

De Versbox bestaat uit een gekoeld lockersysteem met een ondersteunend platform. Je kan je producten er gekoeld of op kamertemperatuur in aanbieden. Hij is opgebouwd uit 8 of 14 moduleerbare vakken, bestaat volledig uit inox en is geschikt voor binnen- én buitengebruik. Het platform – dat je bestelling volledig afhandelt vanaf de reservatie tot afhaling – verloopt via het gsm-netwerk.

“Het is ook het enige afhaalsysteem op de markt met een dubbele deur”, vertelt Henk De Vlieger. “Daardoor ligt het energieverbruik veel lager. De klant opent immers enkel zijn vakje. Bovendien ben je daardoor ook echt zeker dat de temperatuur behouden blijft. Het gebeurt regelmatig dat een klant verstrooid is en zijn vak vergeet te sluiten. Geen probleem, zijn producten zijn weg en de box sluit zich sowieso af met de buitendeur.”

Dit is het enige systeem op de markt met een dubbele deur. Het verbruikt minder energie en garandeert de temperatuur.

Henk De Vlieger, slager en bedenker van de Versbox

Stroomversnelling

Henk had zelf 23 jaar lang een succesvolle slagerij in Mariakerke. Acht jaar geleden kreeg hij het idee om een koelkast aan zijn zaak te zetten waar klanten producten konden afhalen. “Online verkoop stond toen nog op een heel laag pitje in onze sector”, zegt hij. “Maar na corona is alles in een stroomversnelling geraakt.”

Het was initieel nooit zijn bedoeling om zelf een lockersysteem te ontwikkelen en te plaatsen bij andere handelaars. Maar omdat hij zelf een afhaalsysteem had staan én grote pleitbezorger was, kreeg hij veel vragen van collega’s. Zodra hij beslist om met zijn zelfontwikkelde Versbox op een beurs te gaan staan, groeit zijn concept als kool. Intussen heeft hij een 70-tal Versboxen in België en vier exemplaren in Nederland staan, voornamelijk bij slagers maar ook een bakker, groentehandelaar en vishandelaar maken gebruik van zijn uitvinding.

Online verkoop stond acht jaar geleden nog op een laag pitje. Na corona is alles in een stroomversnelling geraakt.

Henk De Vlieger

Begin dit jaar sloot Henk De Vlieger zijn slagerij. Onder andere door personeelsissues en de gezondheidsproblemen van zijn echtgenote. “Ik heb wel nog geen materiaal verkocht. Ik zou morgen zo terug kunnen opendoen”, vertrouwt hij ons toe. Zijn beslissing geeft hem nu wel meer ruimte om bezig te zijn met de ontwikkeling van zijn Versbox. Zo heeft hij nu ook een box die de producten diepgevroren of verwarmd kan aanbieden. En hij werkt aan een nieuwe locker die nog meer modulair is opgebouwd en waarin je heel grote of kleine producten kan aanbieden.

Een gedeeld systeem waarbij verschillende handelaars samen een box plaatsen, staat ook op zijn agenda. Henk is zelf geen ontwikkelaar maar werkt met een aantal soft- en hardware experts die zijn – tot in de kleinste details uitgeschreven ideeën – verder uitwerken. “Als een domme mens – en ik noem mezelf altijd een domme – kan spreken met een slimme mens en die verstaan elkaar, dan krijg je een topproduct”, lacht hij.

Gemiddeld is het mandje in de webshop groter dan in de winkel. En op onze sluitingsdagen zit de Versbox meestal helemaal vol.

Steven Vastenavondt, slager en fan van de Versbox

Minder uren, meer omzet

Henk neemt ons mee naar Steven Vastenavondt, die een mooie slagerij-traiteurzaak heeft in Ternat. Steven plaatste een jaar geleden drie Versboxen. Zijn webshop startte hij al op tijdens corona en die werd steeds succesvoller.

“Op den duur verloren we te veel tijd door de afhalingen. Je moet eerst het bestelnummer vragen, naar de koelcel gaan, zoeken naar de juiste bestelling en dan terug naar de klant en afrekenen. En dit steeds opnieuw”, vertelt hij. “En de klanten verloren kostbare tijd omdat ze toch weer in de rij moesten aanschuiven om hun bestelling af te halen.”

Steven kende de Versbox van Henk De Vlieger al maar hapt pas toe als het systeem toelaat om de klant achteraf te laten betalen. “We werken met richtprijzen, dus je weet nooit op voorhand wat een kilo koteletten bijvoorbeeld precies zal kosten. Nu betaalt de klant pas als wij de bestelling klaargemaakt hebben en we dus weten wat de exacte kost is. Dat is ideaal.”

buurtsuper versbox ternat 20230511-web-011 (1)

Voor Steven Vastenavondt moet duidelijk alles tot in de puntjes kloppen. Hij liet een mooie zwarte behuizing maken voor zijn Versboxen, die hij liet bestickeren met tekeningen van illustrator Eva Mouton. Op zijn site vind je een handig filmpje dat uitlegt hoe de box werkt. Het legt hem geen windeieren.

“Gemiddeld is het mandje in de webshop groter dan in de winkel. We moeten regelmatig een stop op de bestellingen zetten. Op onze sluitingsdagen – woensdag en zondag – zit hij meestal helemaal vol.” Slagerij Vastenavondt was vroeger niet gesloten op zondag. Steven besliste een tijdje geleden om dat wel te doen. En dankzij de box leverde hem dat geen omzetverlies op. Integendeel zelfs, zijn omzet verhoogde nog.

Je moet je webshop als een extra winkel beschouwen en er tijd in steken. Eens die draait, wint je klant aan tijd en gemak en jij aan omzet.

Henk De Vlieger

Snel en makkelijk

Steven Vastenavondt toont ons graag hoe zijn Versbox werkt. “We ontvangen de bestelling van de klant en maken vervolgens alles klaar in de winkel. De klant ontvangt daarna een betalingsaanvraag en wanneer hij alles netjes heeft betaald krijgt hij een code en sneltoets waarmee hij de Versbox kan openen.” Terwijl Steven ons zijn box trots toont, komt een klant zijn bestelling afhalen. In letterlijk enkele seconden haalt de klant zijn bestelling uit de box en verdwijnt dan weer.

Het toont meteen een groot voordeel van de box: tijdsbesparing én gemak voor je klant. Maar ook voor de handelaar ziet Henk De Vlieger veel voordelen. “De handelaars die voor een Versbox kiezen doen dat meestal omdat ze meer omzet of meer flexibiliteit in hun openingsuren willen. De momenten dat je gesloten bent, kan de klant zijn bestelling immers gewoon komen afhalen in de Versbox.”

Henk De Vlieger had zelf ook drie grote boxen aan zijn slagerij staan. Zijn zaak was de laatste jaren nog maar 12 uur fysiek open maar draaide wel een gigantische omzet. De totaalprijs van afgehaalde Versbox-bestellingen lag net iets hoger dan in zijn fysieke winkel. “Je moet je webshop als een extra winkel beschouwen en er de nodige tijd in steken. Maar eens die draait, wint je klant aan tijd en gemak en jij aan omzet.”

Bezoek aan de Versbox: volzet!

Op maandag 11 september 2023 brengt Buurtsuper.be een bezoekje aan de Versbox. Henk De Vlieger toont ons hoe zijn concept werkt en zal honderduit vertellen over de voordelen en mogelijkheden van het systeem.

Het bezoek kadert binnen ons project voor speciaalzaken en zal gevolgd worden door een korte inleiding en ervaringsuitwisseling rond de uitdagingen van HR in speciaalzaken en buurtsupers onder leiding van Luc Ardies.

Deze activiteit is helaas al volzet. Nog vragen? Neem dan contact op met Aurélie via aurelie.camps@buurtsuper.be

Bron/Met dank aan: buurtsuper.be